Vysokozdvižné vozíky Desta, manipulační technika VZV

Přidal:

Slovo Desta je dnes úzce spjato s manipulační a skladovou technikou, konkrétně vysokozdvižnými vozíky. Přestože dnes už neexistuje původní závod Desta, který by vyráběl nové vysokozdvižné vozíky Desta, stroje fungují dodnes a jsou velmi žádané nejen v České republice. Existuje řada českých společností, která se specializuje na prodej vysokozdvižných vozíků Desta, jejich generální opravy (repasování), servis či náhradní díly.

Pokud vás blíže zajímá, jakou mají vysokozdvižné vozíky Desta historii, seskládali jsme pro vás základní linii historického vývoje podniku Desta. Úplně na konci stránky pak najdete současnou nabídku těchto této manipulační techniky.

Desta a první vysokozdvižné vozíky

Vysokozdvižné vozíky Desta s dlouholetou tradicí a špičovým know-how. Jaká je jejich historie?

První vysokozdvižné vozíky značky Desta opustily brány továrny již na konci sedmdesátých let 20.století. Historie této domažlické továrny však zasahuje ještě o století zpátky, když Josef Kraub založil opravárenskou dílnu pro šicí stroje, váhy a zámečnické výrobky. Během několika let bylo o jeho výrobky tak velký zájem že pronikly i do zahraničí. Období obou světových válek podniku přiliš nepřálo. Zlom přišel až v roce 1969, kdy se továrna stala odštěpným závodem národního podniku DESTA. V témže roce bylo vyrobeno na 40 vysokozdvižných vozíků pod značkou Desta.

Co znamená zkratka Desta

Ředitel domažlického závodu v období 1969 – 2002 připomíná, že název Desta vymyslel tehdejší generální ředitel Miroslav Grégr. Zkratka symbolizovala:

  • D – Design (vozíky měly být vyráběné s )
  • E – Efektivita (efektivita této manipulační techniky byla jednoznačnou prioritou)
  • S – Stabilita (VZV i celá společnost musí být stabilní v jakýchkoli podmínkách)
  • T – Tradice (zakládá na tradici a neměnných hodnotách)
  • A – Aktivita (jak na straně výrobců, tak na straně konečného produktu, tedy vysokozdvižného vozíku)

Značka Desta je dnes skutečně jedinou českou značkou v oblasti manipulační techniky vysokozdvižných vozíků.

Závod Desta rozšiřuje výrobu

V Domažlicích se postupně nevyráběly jen vysokozdvižné vozíky Desta, ale také přídavná zařízení. Nejčastěji šlo o prodloužené vidle, hydraulické lopaty, otočné nosiče, svěrací čelistě, drapáky na dřevo, jeřábová ramena, apod.

Za dvacet let působení bylo vyrobeno přes 10.000 vysokozdvižných vozíků Desta. Významnou dominanči získal vysokozdvižný vozík terénní řady, který byl za příznivou cenu velmi efektivní při manipulaci s nákladem ve velmi obtížných podmínkách.

VZV byly exportovány do řady evropských zemí. Podnik získal dokonce také objednávky z poměrně exotických zemí jako je Singapoure, Súdán či Pákistán.

Vozíky Desta po roce 1989

Po roce 1989 byl od vedení děčínské akciové společnosti Desta nastolen trend zvyšování zaměstnanců a akvizic nových podniků. Zvyšovala se škála výrobků, často se vyráběla VZV s nosností 1,3 tuny, ale výjimkou nebyly ani velké nosnosti 4 tunové či dokonce 8 tunové vozíky Desta.

Díky uvolnění cen v devadesátých letech se vysokozdvižné vozíky Desta staly na zahraničních trzích nekonkurenceschopné.

Investiční problémy podniku Desta

Problémy s odbytem vysokozdvižných vozíků vyústily ve finanční problémy domažlické pobočky, která v roce 1996 neměla ani na základní provoz. Domažlickou továrnu následně zainvestuje bratislavská společnost Istrofin Bratislava, která však provoz není schopna udržet a o rok později pobočku prodává společnosti ČZ Strakonice. Děčínské vedení akciové společnosti Desta s pobočkou v Domažlicích se tak dostává pod nové vedení ve Strakonicích.

ČZ Strakonice Desta

ČZ Strakonice organizačními změnami buduje značku Desta a vkládá do ní veškeré know-how na výrobu vysokozdvižných vozíků. Domažlický závod je brzy ukončen, aby mohla Desta Děčín a Strakonice růst.

Vyráběny byly tyto typové řady VZV

  • Terénní Desta DVHM 3522 TXK (kabinové provedení), terénní DVHM 3522 TX (rámové provedení). Řada TX i TXK se dále vyráběla s jedním pístem nebo dvěma písty (tzv. panorama).
  • Terénní Desta DVHM 3222 TMK (s kabinou), terénní DVHM 3222 TM (pouze rám).
  • Desta 3522 LX, DVHM 3222 LX, DVHM 2522 LX, DVHM 2222 LX, DVHM 1622 LX
  • DVHM 3522 LXK, DVHM 3222 LXK, DVHM 2522 LXK, DVHM 2222 LXK, DVHM 1622 LXK
  • DV Desta 35AK, DV 32 AK, DV 25 AK, DV 20 AK, DV 16 AK a další.
  • DV 35A, DV 32 A, DV 25 A, DV 20 A, DV 16 A, DV 50 A, DV 63 A a další.
  • MV 12 B, MV 16
  • a další…

Nadále však pod vedením ČZ Strakonice docházelo ke snižování stavů zaměstnanců a úbytku výroby.

Bývalý ředitel domažlického závodu Sazama vzpomíná, že v roce 1989 bylo na pobočce zaměstnáno na 400 pracovníků. V roce 2000 kdy došlo k uzavření jich tam bylo pouze 150. Docházelo k postupnému a neustálému snižování stavů od chvíle, kdy podnik převzala ČZ Strakonice. Na místě, kde 120 let stále česká továrna a řadu let se vyráběla Desta, je nyní prodejna nadnárodního řetězce s největším parkovištěm ve městě.

Dlouholetý ředitel Sazama uzavírá, že většina zaměstnanců společnosti Desta byli špičkoví odborníci, kteří si po uzavření závodu našli snadno práci díky své zručnosti.

VZV Desta v Děčíně od Rosservis

vysokozdvižné vozíky Desta

Původní závod Desta, který vyráběl nové vysokozdvižné vozíky dnes neexistuje. Vysokozdvižné vozíky této značky však stále fungují na českém trhu i v zahraničí, a to především díky generálním opravám.

Firma Rosservis se specializuje na generální opravy vysokozdvižných vozíků Desta. Vozíky, které jsou před odpisem vykoupíme, celé rozebereme, vyměníme náhradními díly v 70% poměru nových dílů a stroj dodáváme s dvou letou zárukou tak, jako by byl úplně nový.

Pokud hledáte finančně dostupný vysokozdvižný vozík, který s technickými vlastnostmi dokáže konkurovat novým zahraničním VZV, a to především v terénních řadách, prohlédněte si typové řady Desta. Vysokozdvižné vozíky Desta jsou použité stroje, avšak díky 2 leté záruce získáváte garanci vysoké kvality.

0

O autorovi:

Společnost Martin Rosulek – Rosservis, s.r.o. se specializuje na vysokozdvižné vozíky již od roku 1991. Zajišťuje generální opravy, prodej VZV Desta, opravy a servis VZV po celé České republice a Slovensku. Dodává také příslušenství, přídavná zařízení a náhradní díly na VZV.

  Související příspěvky